PEMAKLUMAN:BAYARAN YURAN PERLU DIBUAT SELEWAT-LEWATNYA PADA 5 HB DISEMBER. KEGAGALAN BERBUAT DEMIKIAN ANDA AKAN DIDENDA TAMBAHAN MASA 1O MINIT BAGI SETIAP INDIVIDU.SEKIRANYA TERDAPAT 6 ORANG DALAM KUMPULAN ANDA BELUM MEMBAYAR YURAN MAKA 60 MINIT AKAN DITAMBAHKAN DALAM CATATAN MASA KUMPULAN ANDA. HARAP MAKLUM...    

Tuesday, October 16, 2007

KERTAS KERJA DASAR
PERKHEMAHAN UJI LASAK
SYABAB FATAYAT 2007

1.0 MUQADDIMAH

Perkhemahan Uji Lasak Syabab Fatayat 2007 ini merupakan acara tahunan anjuran Jabatan Ekstra Kokurikulum sebagai satu usaha untuk menerapkan aplikasi ilmu yang telah dipelajari oleh ahli-ahli pergerakan sepanjang mereka berada di Sek. Men. Islam Al-Amin ini. 100% daripada program ini melibatkan aktiviti luar (outdoor) yang bakal menguji ketahanan pelajar dari aspek fizikal mental mahupun rohani. Program Perkhemahan pada kali ini akan ditunjangi oleh tema ‘ Memperkasa Generasi Soleh wa Musleh’.

2.0 OBJEKTIF
Program ini dilaksanakan untuk merealisasikan beberapa objektif iaitu:


a)Mendedahkan pelajar terhadap keadaan realiti yang memerlukan aplikasi ilmu yang dipelajari dalam Pergerakan Syabab & Fatayat
b)Menguji ketahanan mental dan fizikal anggota Syabab & Fatayat
c)Menerapkan konsep kerjasama dan kepimpinan antara anggota
d)Sebagai kesinambungan terhadap program-program yang pernah diikuti oleh anggota Syabab & Fatayat sebelum ini.


3.0 TEMPAT Program
Selangor, Kuala Lumpur dan Perlis


4.0 TARIKH DAN MASA
14-17Disember 2007


5.0 METODOLOGI


Program ini menuntut kecekapan dan kemahiran pelajar untuk mengimplementasikan setiap ilmu yang telah dipelajari melalui aktiviti Syabab & Fatayat sejak mereka berada di Tingkatan Satu lagi. Konsep program akan menggunakan pendekatan ‘Explorace’ iaitu perlumbaan antara kumpulan. Pelajar-pelajar juga akan didedahkan dengan pelbagai ilmu baru berbentuk praktikal sepanjang program ini berlangsung.


6.0 ANJURAN
Jabatan Ekstra Kurikulum, Sekolah Menengah Islam Al-Amin


7.0 KERJASAMA
Pusat Ko-Kurikulum, Jabatan Pelajaran Negeri Perlis, Alumni
Jabatan Pertahanan Awam , PIBG Smiaag (kelab Kelas tingkatan 5)


8.0 SASARAN
Semua pelajar Tingkatan 5

9.0 GURU PENGIRING & JURULATIH TERLIBAT
6 orang guru pengiring, 2 Jpa3, 6 alumni
11 orang jurulatih dari Pusat Kokurikulum, Jabatan Pelajaran Negeri Perlis


10.0 STRUKTUR ORGANISASI
Sila rujuk lampiran A


11.0 TENTATIF PROGRAM
Sila rujuk lampiran B


12.0 ANGGARAN BELANJAWAN
Sila rujuk lampiran C


13.0 PENUTUP
Pihak penganjur amat berharap agar program ini dapat dilaksanakan dengan jayanya demi merealisasikan objektif yang telah digariskan. Semoga anggota Syabab & Fatayat yang mengikuti kursus ini akan lahir sebagai individu yang tahan lasak, kreatif, inovatif dan berkepimpinan sebagai persediaan untuk mewarisi tunggak kepemimpinan Negara pada masa hadapan.


Disediakan oleh,
……………………………………
(NURUL ARSYIAH BT. ABD HALIM)
Pengarah Program

No comments:

PEMARKAHAN DAN PEMENANG

PERATURAN UMUM EXPLORACE

1.PESERTA HANYA PELAJAR SMIAAG T5 2008
2.PENYERTAAN BERKUMPULAN 4-6 ORANG
3.BENDERA KUMPULAN-WAJIB
4. SEKIRANYA TERDAPAT UNSUR PENIPUAN TINDAKAN TATATERTIB AKAN DIAMBIL DI CP TERSEBUT. PESERTA BOLEH MENERUSKAN PERTANDINGAN DI CP SETERUSNYA.
5.PESERTA PERLU AKUR DENGAN ARAHAN PENGANJUR TERUTAMA PAKAIAN, DISIPLIN DAN KESELAMATAN.
6.SEBARANG PENARIKAN DIRI PERLU DIMAKLUMKAN SEBELUM ATAU SEMASA PERTANDINGAN BERLANGSUNG.
7. SETIAP KUMPULAN PERLU MELANTIK SETIAUSAHA UNTUK MENCATAT PERISTIWA, MASA DAN PERKARA PENTING YANG BERLAKU UNTUK DISERAHKAN KEPADA PENGANJUR BAGI TUJUAN DOKUMENTASI.

Pemarkahan dan pemenang

1.Setiap kumpulan dinilai dari segi masa dan markah.
2.Kumpulan yang menamatkan tugasan dengan Masa
yang paling singkat
dan markah yang paling banyak
akan dianggap pemenang.
2. Kumpulan yang mempunyai masa yang sama akan
dinilai melalui perbezaan markah untuk menentukan pemenang.
4. Setiap tugasan yang telah diselesaikan diberikan 10
markah
dan denda 10 minit bagi tugasan yang gagal.
5.Contoh kiraan markah dan masa;

Contoh A : Kumpulan A mengambil masa 2 jam di Check
point 1 dan telah menyelesaikan hanya 4 tugasan daripada 5 tugasan yang diminta. maka kiraan masa dan markah adalah seperti berikut;


Masa yang diambil = 2 jam
Markah 4 x (10 markah) = 40 markah
Denda: 1 x 10min = 10 minit akan ditambahkan (gagal melaksanakan satu tugasan)
Jumlah masa sebenar ialah : 2 jam + 10 minit = 2 jam 10
minit dan 40 markah


Contoh B : Kumpulan B mengambil masa 2 jam di Check point 1 dan telah menyelesaikan semua 5 tugasan yang diminta. maka kiraan masa dan markah adalah seperti berikut;

Masa yang diambil = 2 jam
Markah 5 x (10 markah) = 50 markah
Denda: 1 x 10min =( tiada denda kerana semua tugasan selesai)
Jumlah masa sebenar ialah : 2 jam dan 50 markah

6. Masa berlepas dan tiba akan dimaklumkan kepada
peserta untuk dicatat untuk tujuan semakan.
7.Setiap hari keputusan masa dan markah harian akan diumumkan.
8.Semua masa dan markah akan dijumlahkan untuk menentukan pemenang.
9.Proses pengiraan masa dan markah serta keputusan pemenang akan dilaksanakan oleh Ketua Hakim dan
Juri yang telah dilantik.

10. sebarang bantahan masa dan markah hendaklah
dibuat semasa tempoh bantahan dibuka.
11.Sekiranya peserta mengalami kemalangan masa
akan dihentikan untuk rawatan.
12.kiraan Masa akan dimulakan sekiranya peserta benar-benar faham tugasan mereka.
13.Kiraan masa akan dihentikan setelah semua
tugasan disemak
.

Hal-hal umum pertandingan

1.Pertandingan ini berkonsep perlumbaan berkumpulan.
2.Tidak semesti semua peserta dalam kumpulan mesti melaksanakan tugasan.
3.Sekiranya terdapat ahli yang tiada kemahiran (berbasikal, kayak dsb) maka mereka boleh dikecualikan.
Tetapi tugasan itu dilaksanakan oleh ahli yang lain dalam kumpulan yang sama.
4. Sebarang masalah,(kecederaan, sakit dll) boleh diadukan kepada unit Keselamatan, Ajk Keselamatan, Jurulatih terlibat atau di no: 013-2559515 (Ust Idris) atau 014-8040483 (Ustz Hafizah atau 0173921665 (Ust Hasnan)
5. Semua kenderaan Awam telah ditetapkan dan disedi
akan oleh penganjur. Kenderaan persendiriaan dilarang sama sekali.
6.Semua peserta tidur ditempat yang telah disediakan
7.Sebarang penarikan diri daripada progran hanya atas alasan kesihatan yang dibuktikan oleh laporan bertulis doktor berkaitan.

8. Kegagalan menyertai program ini akan menyebabkan anda gagal memperolehi 10% merit kokurikulum yang memberikan masalah untuk
pemilihan kursus di IPTA, biasiswa dan pinjaman pendidikan.